Opdracht 4 Hoe maken we wetten?

 

Wetten zijn de regels in Nederland waar iedereen zich aan moet houden.

 

Er is een probleem in Nederland.

Steeds meer mensen hebben een onleesbaar handschrift.

Ze kunnen niet netjes schrijven.

 

De minister van onderwijs heeft een idee.

Zij wil dat alle kinderen op de basisschool

een diploma “ netjes” schrijven halen.

Ze vraagt haar ambtenaren om dit idee

op te schrijven in een plan.

 

De Tweede Kamerleden gaan praten

over het plan.

Zij vinden het een goed idee, maar willen dat het idee niet geldt voor kinderen die last hebben van hun arm.

De minister past het plan aan.

Nu stemt de meerderheid van de Tweede kamer voor het plan.

 

De Eerste Kamer praat daarna over het plan.

Ook zij bedenken of ze het plan wel of niet goed vinden.

 

De meerderheid stemt voor het plan.

De koning(in) zet een handtekening onder het plan.

Ook komt het plan in de Staatscourant te staan.

In de Staatscourant (een soort krant) zijn alle nieuwe wetten te lezen.

 

 

Nu is het plan officieel een wet geworden.

Alle basisscholen gaan de wet uitvoeren.

Vanaf nu moeten kinderen een diploma

“ netjes schrijven” halen.

 

Gaat het altijd zo?

Het maken van een wet lijkt heel simpel in dit verhaal.

In het echt is het vaak lastig en duurt het lang.

Het kan wel meer dan een half jaar duren

voordat een wetsvoorstel een wet is

.

Klik op het plaatje en speel het spel: Van plan tot wet.